I Norge er den niende kunstart i sin spede barndom rundt 1900.
Sammensatte tekster med tegneserietrekk har vært på trykk siden i hvert
fall 1840-tallet, og landet har en tradisjon med vittighetsmagasiner.
Norske tegnere som Theodor Kittelsen, Olaf Gulbransson og Ragnvald Blix
kan trekkes spesielt frem, siden de på dette tidspunktet hadde hatt
tegneserier på trykk i utlandet. Men hva finnes av tegneserier på denne
tiden her til lands? Først og fremst snakker vi om bildebøker med
tegneserietrekk, illustrasjoner i aviser og blader med tegninger i
sekvens og enkelte presentasjoner av utenlandske tegneserier i norsk
språkdrakt. Viktigst her er nok «Tillæg til Allers Familie-Journal» fra
1904 til 1914. Dette var et bilag til ukebladet «Allers» som kom
annenhver uke med tegneserien «Onkel tegner og forteller». Her ble det i
starten trykt tegneserier fra Frankrike. Også «Illustreret Familieblad»
kunne by på tegneserier i form av bilaget «Brogede Blade» fra 1909. I
tillegg må «Norsk Familie-Journal» nevnes, siden bladet trykte tyske
tegneserier fast på siste side. (Jfr. Hellesund 2015:59-60 og Schlytter
1984:45)
Et typisk trekk for den tidlige publiseringen av tegneserier i Norge er
sammenhengen med danske utgivelser. Mange aviser, blader og bøker utgitt
i Norge på denne tiden var i dansk språkdrakt. I tillegg var flere av
utgivelsene redigert fra Danmark med redaksjonelt innhold ment for både
norske og danske lesere. Eksempler på dette er tidlige utgaver av både
«Allers» og «Hjemmet». I tillegg snakker vi om en publisering tett
opptil det som var vanlig i bildebøker. Den klassiske måten å presentere
tegneserier på i Norge og Danmark på begynnelsen av 1900-tallet var som
bildefortellinger, der tegningene hadde tekst under rutene.
Men når kom «Katzenjammer Kids» til Norge? Etter alt å dømme er den
eldste publiseringen i bladet «Vor Tid» i 1909. Der har tegneserien fått
navnet «Knold og Tots skøierstreger», og kapteinen har fått navnet Vom. Året etter finner vi igjen tegneserien i ukebladet «Allers». Her heter
tegneserien «Hans og Peter». Interessant nok er kapteinen nå blitt
guttenes far, mens fru Katzenjammer omtales som husholdersken fru Brun. Fra 1910 finner vi tegneseriene om Katzenjammer-familien i ukebladet
«Hjemmet». Som i «Vor Tid» heter hovedpersonene Knold og Tot, og
kapteinen heter Vom. Etter hvert er det bare «Hjemmet» som publiserer «Knold og Tot», og
tegneserien går fast der uke etter uke. Populariteten til «Knold og Tot»
må ha vært stor, for senhøstes 1911 kommer det to ulike utgivelser med
tegneserien her i Norge. Fra Gyldendal kommer «Knold og Tot til Lands og
til Vands», mens Hjemmets forlag gir ut «Knold og Tot i Skole». Det er
så langt uvisst hvilken av disse utgivelsene som kom ut først, men begge
er dokumentert i annonser og avisomtaler fra samme år.
«Knold og Tot i Skole» er utgitt i samme stil som «Knoll og
Tott»-tegneseriene i «Hjemmet» i 1911. Disse skiller seg på flere
punkter fra Rudolph Dirks’ originale tegneserier. For det første er det
laget nye tegninger. Dernest er snakkeboblene til Dirks tatt bort, og i
stedet finner vi forklarende tekster. Haakon W. Isachsen har tanker om
hvorfor dette ble gjort: “Man kunne anta at det var fordi utgiveren
Hjemmet ikke hadde materialet tilgjengelig i reproduserbar form”, er en
av hans hypoteser. (Isachsen 2011:196) En annen mulighet er at Hjemmets
forlag valgte omtegninger av økonomiske årsaker. Kanskje det var
billigere å få laget nye tegninger enn å få brukket om
originaltegningene til Rudolph Dirks til trykking i Hjemmet?
Fra 1914 kom det årlige julehefter med Knoll og Tott fra Hjemmets
forlag. Disse var i samtrykk med det danske søsterforlaget. De to første
juleheftene har flere historier med muldyret Mester Graa, som er
identisk med Frederick B. Oppers sparkende Maud fra tegneserien «And Her
Name Was Maud». «Norsk Tegneserie Index» oppgir i en tidlig utgave at
disse juleheftene er tegnet av Opper. De neste to juleheftene er derimot
nevnt med ukjent opphavsperson, men det opplyses at denne “kan være
dansk”. (Eide og Kjelling 1991:124).
Vet vi noe mer i dag om hvem som tegnet disse omtegnede Knoll og
Tott-tegneseriene? Siden «Hjemmet» ble redigert fra København i 1911, er
det grunn til å tro at «Norsk Tegneserie Index» hadde rett i at det var
danske tegnere som hadde oppdraget både i ukebladet og i de første
juleheftene. Men det kan også ha vært involvert norske eller svenske
tegnere. Da Ragnvald Blix flyttet magasinet «Exlex» til Danmark i 1920,
var en av fordelene at man lettere fikk bidrag fra tegnere fra ulike
skandinaviske land.
En av dem var den danske tegneren Robert Storm Petersen. Han var mannen
bak tidlige danske tegneserier som «De tre smaa Mænd» og «Peter og
Ping». Han er best kjent som Storm P, og flere av bøkene hans med
tegninger og vitsetegninger er utgitt også her i Norge. Storm P var
tilknyttet Hjemmets forlag da han laget en reklamefilm for ukebladet
rundt 1920. Denne hadde Knoll og Tott som hovedfigurer. (Jfr. Jakobsen
2001:26) Kanskje hadde Storm P også hatt en finger med i spillet i
Hjemmets egenproduksjon av «Knoll og Tott»-tegneserier noen år
tidligere? Er det for eksempel Storm P som har gjort en tegnejobb med
«Knoll og Tott»-juleheftet fra 1916?